Pages

August 9, 2011

Mari berkungfu

Salam Ramadhonnnn (tekan dalam-dalam sikit ye..haha)


Kali ni kita main masak-masak lagi. Mari berkungfu di dapur.


Kueytiaw Kungfu


Bahan-bahan:


Bahan A
Kueytiaw
2 biji telur
Serbuk lada hitam
Serbuk lada putih
Garam


Bahan B
Ayam/Daging/Udang/Sotong (ikut suka korg)
Carrot (ikut suka gak nk potong mcm mana)
Kobis bunga (potong kecik-keci)
Baby corn (potong serong)
Sawi
Sos tiram
5 batang cili padi (diketuk)
3 ulas bawang putih (diketuk)
1 sudu tepung jagung (dibancuh dgn air)


Cara-cara :
Bahan A


1. Pecahkan telur dalam glass/mug/teko kecik. Tambah garam, serbuk lada putih & lada hitam. Kemudian masukkan kueytiaw sehingga penuh 3/4. Jangan terlampau banyak nnt tak tersalut plak dgn telur tu.




2. Panaskan minyak yang sikit dalam kuali. Then curahkan kueytiaw tu dan ratakan.




3. Balik-balikkan kueytiaw tu sampai kedua-dua belah masak dengan betul & garing. Keluarkan dan ketepikan.




Bahan B


1. Tumis bawang putih & cili padi sampai keperang-perangan (minyak sikit je). Masukkan udang (atau apa pun yg korg suka) dan goreng lagi.




2. Letak air serta bancuhan tepung jagung tadi. Masukkan sayur-sayur, sos tiram, lada putih, lada hitam serta garam. Kalu nak kuah banyak, tambah air & kalau nak pekat tambah tepung jagung lagi. Jangan terus letak tepung jagung tu direct dlm kuah tu, bancuh dulu dalam air. 




3. Bila sayur dh lembut, rasa pun dah mantop, curahkan kuah tu kat atas kueytiaw tu. Siap! Kalau kurang pedas, tambah cili potong. Nyum3




Makan sampai licin!!!




Sekian itu sahaja :)


Kueytiaw ni fav atok tau, suka sgt dia makan. 

3 comments:

kucingGEMOK said...

nokk!! thx 4 d recipe!! mah feveret too!! :P

top_ace7 said...

Layan duhhhh.

Zie Noorzail said...

Kena try ni! Thanks for sharing!